دانش آموزان؛ بهترین سفیران آموزش شهروندی در منازل و محلات

0
225

الیمرا دادمهر – معاون خدمات شهری شهرداری فردیس گفت: کاهش سطح چمن کاری‌ها، کاشت گونه‌های گیاهی و درختان مقاوم به کم آبی بخشی از اقدامات شهرداری فردیس برای مدیریت منابع آبی است.

اصفر نصیری روز شنبه پنجم اسفندماه، در حاشیه برگزاری اولین پویش نجات قطره‌ها در شهر فردیس که در دبستان پسرانه ارم برگزار شد، با اشاره به اینکه دانش آموزان مهمترین جامعه هدف برای فرهنگسازی در خصوص مصرف بهینه آب هستند، گفت: “اگر به دنبال مدیریت صحیح در  مصرف آب شرب و حفظ منابع آبی برای آیندگان هستیم باید فرهنگ صرفه جویی و مصرف بهینه این سرمایه ارزشمند را در نسل جدید و دانش آموزان نهادینه کنیم”.

او با اشاره به اینکه متاسفانه میانگین مصرف آب شرب در ایران بیش از میانگین جهانی است،گفت: “دانش آموزان می‌توانند بهترین سفیران آب در منازل و محلات باشند و با آموزش پذیری بالایی که دارند حساسیت مصرف بهینه این نعمت خدادادی را به اعضای خانواده، همسایگان و… گوشزد کنند.:

معاون خدمات شهری شهرداری فردیس توضیح داد: “بدون شک آموزش نسل جدید به ویژه دانش آموزان ابتدایی می‌تواند نتایج موثر و ماندگاری در حفظ منابع آبی کشور داشته باشد”.

نصیری ضمن استقبال برگزاری چنین پویش‌هایی در فردیس گفت: “با برگزاری این رویدادها، سطح آگاهی کودکان در ارتباط با نقش و اهمیت آب در زندگی افزایش می‌یابد  و مفاهیم صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف آب در آنها نهادینه می‌شود”.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی اقدامات شهرداری فردیس برای مدیریت مصرف آب در بحث آبیاری فضای سبز توضیح داد: “طی سال‌های گذشته سعی شده گونه‌های گیاهی و درختانی در معابر، پارک‌ها و … فردیس کاشته شود که کم آب بر و مقاوم در مقابل کم آبی هستند”.

این مسئول اضافه کرد: “کاهش سطح چمن کاری‌ها و استفاده از آب غیر شرب از دیگر اقدامات شهرداری فردیس در این خصوص بوده است”.

معاون خدمات شهری شهرداری فردیس تصریح کرد: “علاوه براین، به دنبال ذخیره بخشی از آب نیروگاه منتظر قائم هستیم تا بتوانیم در ماه‌هایی از سال فضای سبز شهری فردیس را با آب بازچرخانی شده این مجموعه آبیاری کنیم که امیدواریم به زودی محقق شود.”

او افزود: “مصرف بهینه آب صرفا وظیفه یک دستگاه یا مجموعه نیست و همه برای حفظ این سرمایه ارزشمند مسئول هستیم و باید به این باور برسیم که سهم هیچ کس در این مساله ناچیز نیست و اثرگذاری لازم را دارد”.

گفتنی است پویش‌های ویژه نجات قطره‌ها در فردیس از تاریخ ۵ تا ۱۵ اسفند در مدارس کم‌برخوردار و بوستان‌ها در حال برگزاری است. پویش نجات قطره‌ها این بار با مشارکت ویژه شهرداری فردیس در قالب ۹ رویدادِ متنوع و به همت شرکت آب منطقه‌ای البرز، شرکت رنگسازی نیپون و پایگاه خبری هزار و یک شهر با هدف آموزش شهروندی و صرفه‌جویی در مصرف آب در قالب نقاشی دیواری، مهمانِ فردیسی‌هاست.