دو طرح تغذیه مصنوعی فردیس و هشتگرد آماده بهره‌برداری

0
116

هزار و یک شهر– مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز گفت: اکنون ۲ طرح تغذیه مصنوعی دشت های فردیس و هشتگرد در مجموع با ظرفیت ۱۰۲ میلیون متر مکعب مهیای آبگیری شده است.

داود نجفیان گفت: طرح تغذیه دشت فردیس برای جذب سیلاب رودخانه کرج و سایر رودخانه های اطراف و طرح تغذیه مصنوعی دشت هشتگرد برای مهار سیلاب رودخانه کردان و آبهای جاری ارتفاعات شهرستان ساوجبلاغ توسط شرکت آب منطقه ای البرز احداث شده است.

او افزود: طرح تغذیه مصنوعی دشت فردیس اسفند ماه امسال به طور رسمی افتتاح می شود اما مخازن این طرح از سه سال پیش تاکنون همزمان با اجرای عملیات ساخت آن در زمان بارش ها مورد استفاده قرار گرفته است.

نجفیان اظهار کرد: این طرح یکی از مجهزترین و بهترین طرح های تغذیه مصنوعی کشور است که حدود ۹۰ میلیون متر مکعب ظرفیت آبی دارد؛ طرح تغذیه دشت فردیس در مجموع پنج مخزن ذخیره آب دارد که تاکنون سه مخزن آن تکمیل شده و ۲ مخزن دیگر در حال احداث و تکمیل است.

او افزود: بارش های تندری فرصت مناسبی برای تغذیه سفره های زیر زمینی با استفاده از طرح های تغذیه مصنوعی است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز بیان کرد: اکنون نیز سه طرح تغذیه مصنوعی دیگر در استان البرز در دست مطالعه و ساخت قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: تلاش شرکت آب منطقه ای استان البرز برآن است تا تهدید سیلابی را با استفاده از طرح های تغذیه مصنوعی به فرصتی برای نجات سفره های آب زیر زمینی تبدیل کند.

نجفیان با اینکه بارش های سال زراعی جاری چندان نتوانست تنش آبی البرز را فرونشاند، گفت: در جریان بارش های ۲ هفته اخیر یک میلیون مترمکعب آب رودخانه کردان در مخازن طرح تغذیه مصنوعی دشت هشتگرد جذب و به سفره های زیر زمینی انتقال یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با اشاره به تنش آبی و فقر شدید سفره های زیر زمینی استان اظهار کرد: طرح های مختلفی برای نجات این سفره ها از جمله توسعه طرح های تغذیه مصنوعی، هوشمندسازی کنتورهای آب کشاورزی، انسداد چاه های غیر مجاز و فرهنگسازی عمومی برای مصرف بهینه آب در دست اقدام قرار گرفته است.

نجفیان گفت: اکنون ۷۵ آب شرب و کشاورزی البرز از سفره های زیر زمینی و ۲۵ درصد از سدها تامین می شود که فشار مضاعفی روی سفره های زیر زمینی استان است.

نجفیان، ظرفیت منابع آبی البرز را یک میلیارد و۸۰۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد این منابع در طول سال مصرف می شود.

آغاز طرح پژوهشی کشوری الگوی تعادل بخشی منابع آبی در البرز

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این طرح حدود آستانه معیارهای پایداری آب های زیر زمینی دشت هشتگرد استان البرز با بهره گیری از تجارب جهانی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه اکنون فشار مضاعفی به علت برداشت های بی رویه روی سفره های آب زیر زمینی البرز است، گفت: برای نجات این سفره ها باید از الگو های موفق جهانی بهره بگیریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز ادامه داد: لازمه پایداری در توسعه همه جانبه استان البرز تعیین و تعریف سهمیه خاص از منابع آبی برای بخش های مختلف مانند سهم ۲۷۰ میلیون متر مکعبی آب برای کشاورزی است.

نجفیان تاکید کرد: برای هر بخش به فراخور نیاز و اهمیت باید تعیین سهمیه آبی داشت؛ به طور مثال بخش کشاورزی که در تامین غذا اثر گذار است باید سهمیه خاص خود داشته باشد و از هر رفت کمترین مقدار آب جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: اگر در بحث غلبه بر تنش آبی به دنبال راهکارهای اثر بخش و نمونه های موفق و تاثیر گذار جهانی نرویم ، مسیر اشتباهی را پیموده ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: باید مسیرها و راهکارهای مختلف علمی و پژوهشی را برای مدیریت منابع آب در شرایط کنونی کشور دنبال کنیم و بهترین گزینه ها انتخاب شود.

نجفیان با اشاره به ظرفیت های بالای علمی و پژوهشی در دانشگاه های کشور ادامه داد: براین اساس استان البرز نیز وارد مرحله فعالیت پژوهشی در زمینه راههای نجات سفره های زیر زمینی با کمک مراکز علمی کشور برآمده است.

وی اظهار کرد: طرح پژوهشی برای تعادل بخشی آب های زیر زمینی کشور به عنوان الگو انتخاب شده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت : در این طرح روش های مختلف علمی برای مدیریت پایدار منابع آب زیر زمینی با تکیه بر داده های پژوهشی بررسی و مهمترین الگوها برای این منابع ارائه خواهد شد.

گفتنی است استان البرز دارای یک میلیارد و۸۰۰ میلیون متر مکعب ذخایر آب سطحی و زیر زمینی است که به گفته مدیرعامل شرکت منطقه ای استان بیش از ۹۰ درصد این منابع در طول سال مصرف می شود.