شهردار جهادی هم طلسم مترو را نشکست!

0
44

نیاز به هوای تازه در مدیریت شهری

هزار و یک شهر – دوره‌ی پنجم شورای شهر کرج بود که اعضا از آغاز دوباره‌ی پروژه‌ی قطار شهری پس از ۱۵ سال توقف خبر داده بودند. تا پایان دوره‌ی پنجم هم بارها شهردار وقت از تکمیل یک یا دو ایستگاه و افتتاح آن‌ها خبر داده بود که تا الان که این گزارش را می‌خوانید، حتی پس از گذشت حدود یک سال از فعالیت دوره‌ی ششم و وعده‌های شهردار کنونیِ کرج محقق نشده!

تامین اعتبار برای پروژه‌ی قطار شهری همیشه به عنوانِ یک چالش جدی به خصوص پس از تحریم‌ها و افزایشِ نرخِ تورم مطرح بوده است و سبب شده نتوان با قاطعیت زمانِ مشخصی را برای بهره‌برداریِ نهایی از این پروژه تخمین زد.

هرچند بسیاری از مسئولان از سال‌ها پیش تاکنون پیش‌بینی‌های مختلفی را در رسانه‌ها مطرح کرده‌اند و به دلیلِ مشکلاتِ مربوط به نقدینگی و ارز وعده‌هایشان بی‌سرانجام مانده است و میانِ مردم بدقول شده‌اند.

چند سال پیش قرار بود ۸۰ درصدِ هزینه‌ی پروژه‌ی قطار شهری کرج از طریقِ فایننس خارجی تامین شود که متاسفانه پس از بحثِ تحریم‌ها این موضوع منتفی شد.

به آمار و ارقام جدید هزینه‌های قطار شهری در حال حاضر دسترسی نداریم اما طبق آمارها تا پایان دوره‌ی پنجم حدود پانصد و سی‌وسه میلیارد و نهصد و هفتاد‌ودو میلیون تومان برای فقط خط ۲ هزینه شده!

هرچند انجام این پروژه با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و نیازِ رو به رشد کرج برای مدیریت ترافیک، یک ضرورت برای کلانشهر کرج است اما این حجم از پولی که قطار شهری می‌بلعد چه خروجی‌ای در پی دارد؟

قطار شهری کرج یکی از اولین پروژه‌‌هایی است که مصطفی سعیدی سیرایی پس از قبول مسئولیت در سمت شهردار کرج، از آن بازدید و بارها به عنوان یک اولویت میان پروژه‌های عمرانی کرج از آن یاد کرده است. از همان زمان وعده‌هایی از سوی مدیریت شهری داده شد که پس از ماه‌ها فعالیتِ شهردارِ جوان هیچ اتفاقِ تازه‌ای در این خصوص نیافتاده است.

 البته همان یک ایستگاه هم که از دوره‌ی پیش بنا بود افتتاح شود به خاطره‌ها پیوست!

بارها از سوی مسئولان کشوری نیز قول مساعدت  داده شده اما این وعده‌ها راه به جایی نبرده است. چرا که پیگیری مستمر تحقق تعهد مالی دولت و رفع اختلافات بین پیمانکار و کارفرما، نیاز به عزم ویژه توسط شهرداری کرج دارد.

برگزاری جلسات متعدد با محوریت گوشزد کردنِ ضرورت انجام پروژه‌ی قطار شهری، بازگو کردنِ اهمیت حمل و نقل عمومی در کلانشهرها! و گزارش‌های متعددِ تصویری از بازدید مسئولان بدون داشتن خروجی ملموس به شهروندان کرج، به یک طنز تلخ شباهت دارد.

باور کنید تمام شهروندان از مقیاس پروژه و اهمیت و ضرورت انکارناپذیرِ اجرای آن مطلع هستند! اما گزارش‌های شهرداری کرج پیرامون موضوع مترو و در جلسات کارگروه قطار شهری به جای اینکه آمار و ارقام دقیق از میزان پیشرفت فیزیکی و موانع موجود ارائه دهد بیشتر به بیان مبانی نظریِ حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است!

۲۶ اسفند خبری منتشر شد که از مجوز انتشار اوراق مشارکت با عاملیت بانک شهر توسط بانک مرکزی جهت تامین بخشی از منابع مالی خط ۲ قطار شهری کرج خبر می‌داد و سهم شهرداری کرج از محل انتشار این اوراق، ۴۰۰ میلیارد تومان بود.  در سفر اخیر رئیس جمهور به استان البرز در همین ماه فروردین نیز، شهردار کرج باز هم وعده داده است که در صورت تزریق اعتبار، مترو تا دو سال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید! البته با مشروط کردن بهره‌برداری به قیدِ “در صورت تزریق اعتبار” به این وعده هم بسیار بدبین هستیم.

ایستگاه f(گلشهر) تا k(جهانشهر)  از خط ۲ قطار شهری به استناد سخنان مسئولان ذیربط گذشته، بیشترین پیشرفت را داشت که حتی از ایستگاه i(رجایی‌شهر) که تا سال گذشته،۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در وضعیت بهتری برای افتتاح به سر می‌بُردند. از مرداد ۱۴۰۰ تاکنون، در پایگاه خبری مدیریت شهری کرج(کرج امروز) به طور مستمر از پیگیریِ پروژه‌ی مترو صحبت می‌شود اما چگونه است که حداقل همین یک ایستگاه خط دو که قرار بود ابتدای سال گذشته افتتاح شود، هنوز به مرحله‌ی نهایی نرسیده؟!

زمان آن نرسیده که شهردار کرج به جای وعده، گزارش عملکرد جهادی خود را در حوزه‌ی مترو به صورت تفصیلی و دقیق و البته مستند به شهروندان ارائه دهد؟!  یا حداقل به صورت نمادین هم که شده همان یک ایستگاه که در زمان قبول مسئولیت خود، آماده بهره برداری بود افتتاح کند که دل شهروندان کمی خوش باشد؟