فرهنگسازی مصرف بهینه آب میانِ بازی و شادیِ کودکانه

0
64

نسترن کیوان‌پور- در حالِ غر زدن هستند که چرا پروانه را انتخاب کرده‌اند برای رنگ کردن. هم بالاست و هم جزئیاتِ زیادی دارد. می‌خندند و باهم شوخی می‌کنند و دست و صورتِ هم را رنگی. دوربینِ گوشی را گذاشته‌ام یک گوشه و نشسته‌ام به تماشایشان.

آن‌طرف‌تر دختربچه‌ی پنج ساله‌ای یک لیوان رنگ زرد دستش دارد با قلمو و در حال اشک ریختن ایستاده. یکی از بچه‌ها جایش را گرفته. می‌برمش کنار دیوار و یک شکل کوچک نشانش می‌دهم که رنگش کند. لبخند می‌زند و شروع می‌کند به رنگ‌آمیزی.

امروز هفدهم تیرماه ۱۴۰۲ دومین بار است که در سرای محله‌ی گلشهر پویش نجات قطره‌ها را برگزار می‌کنیم. اولین بار ۲۸ خردادماه همین سال، در این سرای محله یک رویداد داشتیم.

هر بار هماهنگی‌های قبل از برگزاریِ پویش این‌قدر طاقت‌فرسات که دوست دارم عطایش را به لقایش ببخشم. در هیاهوی حرفه‌ی خبرنگاری، میانِ سر و کله زدن با مسئولانِ برخی ادارات که دلشان می‌خواهد در پویش سهیم باشند اما کوچک‌ترین قدمی برای بچه‌ها برندارند، مثل فامیل عروس یا داماد بیایند بنشیند و عکس بگیرند و بروند پی کارشان، آخر هم در سایت‌های رسمیِ نهاد تحت مدیریتشان از اقدام ارزشمند خودشان تعریف کنند، سرشار از خستگی و نااُمیدی می‌شوی.

هر بار همین سیکل در ذهنم دوره می‌شود و گرمای شدیدِ هوا و کار میدانیِ خبرنگاری هم مزید بر علت شده که یک نفر توی سرم مدام بگوید برو خانه جلوی باد کولر بخواب!

اما به محضِ اینکه پایم را می‌گذارم به محل برگزاری، با دیدنِ جُنب و جوشِ تیم اجرایی، دیدنِ رنگ‌های شاد و کودکانی که با چهره‌های خندان مشتاقانه به لیوان‌های رنگ خیره شده‌اند و منتظر هستند که بدوند به سمتِ میزِ رنگ، تمامِ اضطراب، خستگی و دلزدگی‌ها رنگ می‌بازند و این معجزه‌ی نقاشی و رنگ و شادیِ کودکانه است انگار!

بچه‌ها همان‌طور که در حال رنگ‌آمیزی چترها، قطره‌ها و کُره‌ی زمین روی دیوار هستند، با هم راجع به آب صحبت می‌کنند. قبلش از آن‌ها پرسیده بودم که اصلا می‌دانند صرفه‌جویی در مصرف آب یعنی چه؟

می‌روم بالای سرِ سه تا دختربچه‌ای که در حال رنگ‌آمیزی پروانه هستند. می‌گویند پشیمان شدند! با خنده می‌گویم تا شب باید همین‌جا بمانید و این طرح را تمام کنید! قهقهه‌شان می‌رود به آسمان و به من می‌گویند که “می‌شود باز هم اینجا پویش داشته باشیم؟”

**

مهتاب نورالهی، زینب رضایی، چکاوک محبی و طاهره خراسانی؛ هنرمندانی بودند که در چهاردهمین پویش، مسئولیت طراحیِ گرافیکی روی دیوارهای سرای محله را برعهده داشتند.

این پویش به همت پایگاه خبری هزار و یک شهر، شركت آب منطقه‌اي البرز و با حمايت مالي شركت رنگسازي نيپون از سال ۱۴۰۱ در محلات مختلف کرج با هدف فرهنگسازی مصرف آب در قالب نقاشی دیواری برای کودکان برگزار می‌شود.