هفت عینک مشهور جهان معماری!

0
137

هزار و یک شهر– بعضی‌ها عاشق این هستند که استایل خاص خودشان را داشته باشند؛ استایلی که فرای مُدهای زودگذر است و به نوع مثل یک امضا همیشه همراهشان است. شاید اصلا آن‌ها را با همین جزئیات بشناسند.

معماران در این حوزه بسیار فعال بوده‌اند و در این مطلب راجع به هفت عینک مشهور جهان معماری خواهیم گفت.

لوکوربوزیه

معمارها و شهرسازها لوکوربوزیه را خوب می‌شناسند. اهل سوئیس بود و بین سال‌هاي ۱۸۸۷ تا ۱۹۶۵ زندگي مي‌کرد. علاقه خاصی به عینک‌های گرد داشت. عاشق عینک‌های مدل جغدی بود که یکی از عینک‌فروشی‌های معروف پاریس به نام “بونه” می‌ساخت. این عینک‌ها امضای لوکوربوزیه بود و به نوعی نشان‌دهنده‌ رویکرد و دیدگاهش به حوزه‌ معماری؛ فرم‌های خاص و متفاوت.

فیلیپ جانسون

او هم یک معمار آمریکایی بود که بین سال‌های ۱۹۰۶ تا ۲۰۰۵ زندگی می‌کرد و به خاطر معماری مدرن و پست‌مدرن معروف بود. الگوی فیلیپ جانسون، لوکوربوزیه بود؛ به همین دلیل عینکش شباهت بسیاری به عینکِ الگویش دارد! قاب بسیار کلفت عینکش هم به شخصیت شوخ‌طبعِ معروفش برمی‌گشت! جالب اینجاست که سبک معماری‌اش طی زمان تغییر کرد اما استایل عینکش ثابت ماند!

آی. ام. پِی

آی.ام.پِی یک معمار چینی متولد سال ۱۹۱۷ بود که در ۱۰۲ سالگی درگذشت!  او عاشق فرم‌های ساده هندسی مثل مربع، دایره و مثلث بود و در کارهایش هم از ترکیب این فرم‌ها استفاده می‌کرد. مثل بسیاری افراد دیگر عاشق کارهای لوکوربوزیه بود و انتخاب استایل عینکش هم از همین علاقه پیروی می‌کرد.

ریچار مه‌یر

مه‌یر معمار آمریکاییِ ۸۶ سال است و طراحی‌های انتزاعی خاصی دارد. یک عینک قاب سیمی ساده دارد که از سبک طراحی‌اش تاثیر پذیرفته؛ تاکید بر نور، فضای باز و اشکال هندسی ساده!

دنیل لیبسکیند

دنیل معمار لهستانی- آمریکایی است که الان ۷۵ ساله است.  عینکش نازک با دسته‌های وی شکل است! گوشه‌های عینکش هم زاویه‌دار است که نشان از علاقه شدیدش به زوایا در طراحی دارد. مدل عینک‌هایش یکی‌ست ولی رنگ‌های متفاوتی استفاده می‌کند و این کارش با توجه به استایل لباس پوشیدنش که تماما سیاه است، بسیار جلب توجه می‌کند.

تویو ایتو

ایتو معماری ژاپنی است و در حال حاضر ۸۰ سال دارد. ایتو عینک‌های متفاوتی را امتحان کرده اما همه‌شان یک اشتراک داشتند؛ قاب مستطیلی. جدیدترین عینکی که استفاده می‌کند قاب سفید با انحنای کم است که آدم را یاد خصوصیات برخی طراحی‌هایش مثل موزه بین‌المللی باروک و خانه اپرای متروپولیتن تایچونگ می‌اندازد!

رافائل وینولی

این معمار ۷۴ ساله اروگوئه‌اي نه یکی، نه دوتا، نه سه تا، بلکه چهار عينك هميشه همراه خودش دارد که هر کدام یک وظیفه خاص دارند! یکی برای دیدن فواصل، یکی برای پیانو نواختن، سومی برای مطالعه و چهارمی برای طراحی کردن.  مجموعه عينك‌هايي كه با یقه اسکی و کت سیاهش كه معمولا به تن دارد، كاملا سِت می‌شود!

به نظر شما ایده، تفکر و شخصیت آدم در ظاهرش هم نمود پیدا می‌کند یا نه؟!