گشایش سطح روابط خارجی؛ لازمه رشد تولیدات صادرات‌محور البرز

0
68

هزار و یک شهر – رئیس اتاق بازرگانی البرز در خصوص میزان رشد عدد صادرات استان البرز در سال ۱۴۰۲ گفت که بر اساس اطلاعات آماری اعلام شده از سوی گمرک کشور و همچنین تعداد گواهی مبداء‌های صادر شده، در ۱۰ ماهه نخست سال جاری و در قیاس با سال ۱۴۰۱ رقم صادرات استان دو برابر شده است.

پرهام رضایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز؛ ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد گفت: “لازمه رشد تولیدات صادرات محور البرز گشایش سطح روابط خارجی است”.

او افزود: “البرز قطب تولید دارو و ماکارونی در کشور است و سالانه صادرات خوبی در این بخش‌ها به خارج از کشور انجام می‌شود، در صادرات سبزی و صیفی نیز سالانه صادرات خوبی به کشورهای مختلف به ویژه حوزه خلیج صورت می‌گیرد، به عنوان نمونه سال گذشته بیش از ۲۰هزار کانتینر سبزی و صیفی البرز به کشورهای هدف صادر شده است”.

رئیس اتاق بازرگانی البرز ادامه داد: “برای صعودی کردن رشد صادرات سالانه، یکی از راهکارهای مهم گشایش سطح روابط با دیگر کشورها و به عبارتی بهبود فعالیت‌های تجاری در حوزه امور بین‌الملل است، هدف این است که تا پایان سال ۱۴۰۲ رقم صادرات استان به بیش از یک میلیاد دلار برسد که در این حوزه تاکنون بخش قابل توجهی از این مهم محقق شده است”.

تقویت ارتباط دوسویه با اصحاب رسانه

او در بخشی دیگر از سخنان خود به ظرفیت‌های بالای تولیدکنندگان و صنعتگران استان البرز اشاره کرد و گفت: “رویکرد ما  تقویت ارتباط دو سویه با رسانه‌ها است تا در سایه این تعاملات و با بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود مشکلات واحدهای تولیدی، صنعتی و بازرگانی استان را از دستگاه‌های دولتی مطالبه‌گری کنیم”.

رضایی ادامه داد: “از زمان تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در البرز تاکنون بالغ بر ۱۰۳ جلسه رسمی این شورا در استان برگزار شده است و با توجه به دیدگاه دکتر عبداللهی؛ استاندار محترم البرز نسبت به طرح و پیگیری مشکلات فعالان بخش خصوصی استان و نگاه رئیس و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز بر اهمیت رسیدگی به مطالبات تولیدکنندگان و صنعتگران در کوتاه‌ترین زمان ممکن، جلسات شورای گفت‌وگوی استان در سال جاری ماهانه به صورت منظم برگزار شده است”.

مصوبات شورای گفت‌وگوی در حال پیگیری است

رئیس اتاق بازرگانی البرز افزود: “از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۹ جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز برگزار شده است که خروجی آن ۶۹ مصوبه بوده و از این تعداد ۶۰ مصوبه استانی و ۹ مورد ملی است، در مجموع تاکنون ۶۸/۱۱ درصد مصوبات جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در سال ۱۴۰۲ اجرایی شده و ۳۹/۱۷درصد نیز در حال پیگیری است، ۱۴/۴۹درصد باقیمانده این مصوبات نیز هنوز اجرایی نشده است”.

راه‌اندازی تورهای بازدید صنعتی از توانمندی‌های تولیدی البرز

رئیس اتاق بازرگانی البرز در ادامه به تورهای بازدید صنعتی نیز اشاره کرد و گفت: “یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت بسیاری از واحدهای صنعتی مادر و برتر کشور پیشبرد همکاری‌های اقتصادی و تبادل فناوری با دیگر مجموعه‌های دولتی و خصوصی داخل و خارج از کشور است که اکنون با برنامه‌ریزی برگزاری تور بازدید صنعتی به دنبال فراهم کردن چنین فرصتی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی هستیم که سهم مهمی در تولید کشور دارند”.

او افزود: “آشنايی بخش‌های مختلف جامعه با واحدهای صنعتی، ايجاد انگيزه در مدیران این مجموعه‌ها برای رقابت و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در این حوزه از اهداف مهم اتاق بازرگانی البرز در برگزاری تورهای صنعتی در استان است”.

اتاق البرز؛ حائز کسب رتبه یک برتر آموزشی برای سه سال متوالی در کشور

رضایی در ادامه با بیان اینکه اتاق بازرگانی البرز در زمینه آموزش همواره برگزارکننده دوره‌های تخصصی مختلف برای بازرگانان و فعالان اقتصادی بوده است، گفت: “در این راستا کسب رتبه یک برتر آموزشی برای سه سال متوالی در میان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور از مهم‌ترین دستاوردهای اتاق بازرگانی البرز در حوزه آموزش است که قطعا امسال نیز این توفیقات ادامه‌دار خواهد بود”.

او افزود: “طی ۱۰ ماهه نخست سال‌ ۱۴۰۱ بالغ بر ۹۴ دوره آموزشی آنلاین و حضوری به میزبانی اتاق بازرگانی البرز برگزار شد که خوشبختانه در مدت مشابه امسال این رقم به ۱۰۳ مورد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده بیش از ۱۲۰ دوره آموزشی با عناوین و سرفصل‌های مختلف داشته باشیم”.

اعطای بسته‌های حمایتی به انجمن‌های تخصصی استان

رضایی در ارتباط با برگزاری جلسات و نشست‌هایی به صورت تخصصی و با محور رسیدگی به مشکلات یک گروه خاص صنعتی یا تولیدی نیز گفت: “در این زمینه با توجه به تنوع فعالیت صنایع در بخش‌های مختلف از جمله صنایع‌غذایی، دارویی، قطعات خودرو، پلاستیک، آرایشی و بهداشتی، دانش‌بنیان و دیگر بخش‌ها، انجمن‌های تخصصی مرتبط در استان فعال است که بازوی مشورتی اتاق بازرگانی هستند و بر حسب فعالیت‌های مرتبط بودجه اختصاصی برای این تشکل‌های استانی از سوی اتاق بازرگانی ایران لحاظ شده است، در سه سال گذشته نیز همواره بسته‌های حمایتی از سوی اتاق بازگانی البرز در اختیار انجمن‌های تخصصی قرار داده شده است”.

اعزام هیات تجاری البرز به ششمین نمایشگاه واردات شانگهای

او در ارتباط با رویکرد اتاق بازرگانی البرز در خصوص اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری برای کمک به توسعه و رونق صادرات محصولات بخش خصوصی گفت: “در سال ۱۴۰۲ به منظور بهبود عملکرد در حوزه امور بین‌الملل بر گسترش مراودات خارجی متمرکز شده‌ایم که بدین منظور در آبان‌ماه امسال هیات تجاری از استان به سرپرستی دکتر عبداللهی استاندار البرز به ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات شانگهای چین اعزام شد، در این زمینه اعزام هیات‌های تجاری به نمایشگاه‌های صنایع‌غذایی در روسیه و امارات مدنظر است”.

تعلیق کارت‌های بازرگانی یکی از مشکلات اساسی صادرکنندگان حوزه کشاورزی است

رئیس اتاق بازرگانی البرز در خصوص مسئله تعلیق کارت‌های بازرگانی به دلیل عدم رفع تعهد ارزی که برای صادرکنندگان به ویژه فعالان حوزه کشاورزی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، گفت: “متاسفانه به دلیل بی‌توجهی بانک مرکزی به موضوع اعلام شماره حساب برای پیمان‌سپاری ارزی، اکثر صادرکنندگانی که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ صادرات این محصولات را داشتند، به دلیل عدم رفع تعهد ارزی با مشکل تعلیق کارت بازرگانی مواجه شده‌اند و از کارت‌های بازرگانی متفرقه برای صادرات محصولات کشاورزی خود استفاده می‌کنند”.

او افزود: “در این رابطه بیش از ۷۰درصد اعضاء اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره‌بار استان البرز نیز به لحاظ بروز این مشکل، بیش از سه سال است که با تعلیق کارت بازرگانی مواجه هستند و صادرات محصولات خود را با کارت‌های بازرگانی متفرقه انجام می‌دهند و به دلیل ما به التفاوت قیمت ارز نیمایی با ارز آزاد در بازار، اکثر صادرکنندگان این حوزه تمایلی به رفع تعهد ارزی ندارند که امیدواریم از سوی دولت و بانک مرکزی تدابیر ویژه برای حل این معضلات اندیشیده شود”.

در پایان جلسه به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ داده شد و از خبرنگاران استان البرز تقدیر به عمل آمد.