جشن همیاران “پویش نجات قطره‌ها” زیرِ باران پاییزی برگزار شد

0
93
عکاس: نادیا پر ماه

هزار و یک شهر– همایش همیاران “پویش نجات قطره‌ها” روز ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲ در عمارت مسجد فهرج پارک ملی ایران کوچک به مناسبت جشن سی‌امین رویداد، با حضور مدیران، اصحاب رسانه و فعالان محیط زیستی برگزار شد.

پویش نجات قطره‌های روز دوشنبه بنا بود در دو بخش نشست خبری و نقاشی دیواری مسئولان و خبرنگاران همراه با فرزندانشان برگزار شود که به دلیل بارندگی بخش دوم به آینده نزدیک موکول شد.  این پویش به همت شرکت آب منطقه‌ای البرز، پایگاه خبری هزار و یک شهر و شرکت رنگسازی نیپون برگزار می‌شود. در همایش روز بیست‌ونهم سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری نیز که در تعدادی از رویدادهای پیشین همکاری کرده بودند، مشارکت داشتند.

در این همایش دو کودک خردسال و با استعداد کرجی هم حضور داشتند؛ علیرضا رادفر نیا ۱۰ ساله که آثار نقاشی ارزشمند او با موضوعات محیط زیستی در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی حائز رتبه‌های برتر شده و روشا تائبی، کودک ۱۱ ساله که به نقاشی و تولید بشقاب‌های سرامیکی با ضایعات کارگاه‎هاي سراميك و سفال مي‌پردازد.

دست‌سازه‌های روشا و نقاشي‌هاي عليرضا، هدايايی بود كه از سوی پایگاه خبری هزار و یک شهر به مدیران همراه در پویش تقدیم شد. هم‌چنین از تلاش‌ها و زحمات کادر اجرایی پویش نجات قطره‌ها تقدیر به عمل آمد.

دکتر زمانی؛ عضو هیات مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران، مریم مرادی؛ مشاور امور بانوان شرکت آب منطقه‌ای تهران، و مسعود محمدی؛ رئیس شورای اسلام شهر کرج نیز در این همایش حضور داشتند.

پذیرایی متفاوت و کودکانه این رویداد اشکال مربوط به آب هنرِ شیرینی‌کده قاصدک و چری‌کوکی بود. آب‌میوه-بستنی تاملی نیز اسپانسرینگ تأمین آب‌میوه پذیرایی را بر عهده داشت.

مشاور امور بانوان شرکت مدیریت منابع آب ایران:

پویش نجات قطره‌‌ها بازخورد بسیار خوبی داشته است

معصومه گودرزی؛ مشاور امور بانوان شرکت مدیریت منابع آب ایران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری پویش نجات قطره‌ها گفت: «خوشبختانه این پویش که در قالب نقاشی دیواری کودکان استان البرز به همت شرکت آب منطقه‌ای استان البرز برگزار می‌شود در سطح ملی نیز بازخورد خوبی داشته است و ما نیز اعلام آمادگی می‌کنیم که برای پویش‌های گسترده‌تر در تهران نیز همراه تیم اجرایی باشیم.»

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای البرز:

پویش نجات قطره‌ها را تا آگاهی کامل البرزنشینان ادامه می‌دهیم

داود نجفیان؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به اقلیم خشک و نیمه خشک کشور گفت: «به رغم توسعه سازه‌ها و پروژه‌های تامین آب، موضوع فرهنگسازی مدیریت مصرف بهینه آب در کشور و البرز مغفول است».

او افزود: «با اینکه طرح توسعه سدها و مخازن آبی طی سال‌های گذشته تاکنون در کشور به خوبی پیش رفته است اما در بحث مشارکت مردمی برای مدیریت مصرف آب اقدام کافی و موثر صورت نگرفته است».

نجفیان افزود: «شرکت آب منطقه ای استان البرز از سال گذشته تاکنون با همکاری پایگاه خبری هزار و یک شهر، جشنواره نجات قطره‌های آب را در فرهنگسراها، مدارس، بوستان ها و محله ها به اجرا در آورده تا بتواند مردم را در مدیریت بهینه مصرف آب با بخش اجرایی همراه کند.»

او با بیان اینکه این جشنواره دستاوردهای خوبی برای استان داشته است، گفت: «در عین حال باید تلاش‌های بیشتری برای فرهنگسازی به عمل آورد تا جایی که تمام مردم حساسیت شرایط جغرافیایی و چالش کم‌آبی را به عنوان یک موضوع مهم تلقی کرده و از شاخص‌ها و استانداردهای مصرف آب پیروی کنند».

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز ادامه داد: «در استان البرز افزون بر پویش نجات قطره‌ها، طرح داناب نیز در مدارس به اجرا درآمده است و هرساله تعداد زیادی از دانش‌‌آموزان تحت پوشش آموزش‌های این طرح قرار می‌گیرند.»

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز تاکید کرد: «مصرف آب در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات باید مطابق با استانداردها پیش برود تا بتوان ذخایر آبی را برای آیندگان حفظ کرد».

او با بیان اینکه حجم منابع آب سطحی و زیر زمینی استان البرز حدود یک میلیارد و۸۰۰ میلیون متر مکعب است، گفت: «بخش عمده این منابع آبی به علت کثرت جمعیت و برداشت بی‌رویه توسط بخش‌های مختلف به مصرف می‌رسد که زنگ خطری برای آینده است.»

نجفیان در پایان گفت: «پویش نجات قطره‌ها را تا جایی ادامه می‌دهیم که همه ساکنان البرز خطرات زیست محیطی کم‌آبی و مشکلات مصرف بی‌رویه آب را جدی بگیرند و به قطار حفاظت و مدیریت آب بپیوندند».

مدیر کارخانه رنگسازی نیپون:

با فرایند بازچرخانی، آب مصرفی را تصفیه و مجدد استفاده می‌کنیم

وحید باقرخانی؛ مدیر کارخانه رنگسازی نیپون که حامی مالی رویداد است در جمع خبرنگاران گفت: «دغدغه‌های اجتماعی بخش مهمی از مسئولیت‌های شرکت ما را شامل می‌شود و پیش از این نیز بارها در راستای فعالیت‌های فرهنگی و محیط زیستی اقداماتی انجام داده‌ایم.»

او افزود: «به این دلیل که بخش عمده‌ای از فعالیت ما جابه‌جایی بار و ترانزیت است و آلودگی‌های ناگریزی پیش می‌آید، سعی کرده‌ایم با درختکاری در فضاهای مختلف شهر، این آلودگی را جبران کنیم.»

مدیر کارخانه رنگسازی نیپون به دیگر اقدامات شاخص این شرکت در حوزه حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت نیپون این است که به هیچ فاضلابی متصل نیست و عملیات بازچرخانی آب در داخل خود کارخانه انجام می‌شود. به این ترتیب که آب ناشی از شست‌وشوی مخازن رنگ تصفیه می‌شود و برای آبیاری گیاهان و درختان خود کارخانه استفاده می‌شود.»

باقرخانی ادامه داد: «شعبه ایران شرکت رنگسازی نیپون که در اصل ژاپنی‌ست، بزرگترین کارخانه رنگ خاورمیانه با مساحتی بالغ بر ۱۰ هکتار است. این شرکت در آسیا بزرگ‌ترین و در سطح جهان، دومین برند معتبر رنگ است که با سرمایه‌گذاری صد در صد خارجی ژانویه ۲۰۲۰ در اشتهارد افتتاح شد و دفتر مرکزی آن نیز در تهران مشغول به کار است.»

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای البرز:

فضای شاد و پرهیجان پویش نجات قطره‌ها بستری مناسب برای فرهنگسازی است

رحجان سزاوار؛ مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای البرز در جمع اصحاب رسانه با بیان دغدغه فرهنگسازی در این نهاد گفت: «گروه هدف ما کودکان و نوجوانان است و سعی می‌کنیم با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای بانوان در حاشیه رویداد، نقش فرهنگسازی خود را ایفا کنیم.»

او افزود: «به اعتقاد ما، بانوان در اصلاح الگوی مصرف نقش مدیریتی، آموزشی و فرهنگی دارند و برای نگرش بهتر به مصرف بهینه ضروری است که این بخش از جامعه را آگاه‌تر کنم.»

سزاوار در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه کودکان آینده‌سازان کشور هستند گفت: «به دلیل ظرفیت بالای کودکان و نوجوانان برای یادگیری، جامعه هدف از این قشر انتخاب شده است تا بتوانیم در قالب رنگ و نقاشی دیواری و رویدادی شاد و پرهیجان، به فرهنگسازی بپردازیم.»

مدیر دفتر مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای البرز در پایان گفت: «امیدواریم این رویداد به صورت گسترده‌تر و مستمر در سایر جوامع محلی و روستایی نیز برگزار شود تا بتوانیم بخشی از دغدغه مصرف بهینه آب را در جامعه رفع کنیم.»