قدردانی باران از پویش نجات قطره‌ها

0
53

هزار و یک شهر؛ ثنا فلاح سخنگو- در حالی بوستان ایران کوچک کرج با انجام هماهنگی‌های انجام شده و بعد از تلاش وافر مسئول برگزاری میزبان ایستگاه سی‌و‌یکمین پویش نجات قطره‌ها شد که قطرات باران پاییزی شور و حال خاصی را در بنای مسجد فهرج؛ محل برگزاری نشست با اصحاب رسانه البرز به وجود آورد.

ابرهای تیره باران‌زا از ساعات ابتدایی صبح در آسمان کرج خودنمایی می‌کرد و فکر و دل کادر اجرایی را به خود مشغول کرده بود. هر چه به زمان برگزاری مراسم نزدیک‌تر می‌شدیم هوا سردتر و آسمان تیره‌تر می‌شد. با این وجود پویش با استقبال گرم اصحاب رسانه و همراهان همیشگی، رنگ و بوی خاصی به خود گرفته بود.

جمع دوستان رسانه‌ای اندک اندک از راه می‌رسیدند و فضای متفاوت محل برگزاری و برنامه‌های جذاب پیش‌بینی‌شده علی‌رغم تمام شرایط در حال اجرا بود. میز نمایش آثار هنری علیرضا رادفرنیا؛ کودک نقاش البرزی که موفق به دریافت جوایز از جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی بسیاری شده بود از جمله بخش‌های جذاب پویش بود.

هدایای ویژه سرامیکی نیز کار دست روشا تائبی؛ کودک هنرمندی بود که با ذوق و سلیقه خاصی آن‌ها را مُزیّن به تصاویرِ مرتبط با قطرات آب کرده بود.

پویش نجات قطره‌ها که رسالت اصلی آن آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی قشر خردسال، کودک و نوجوان پیرامون کمبود آب و لزوم مصرف و مدیریت بهینه آن است، به زبان کودکانه و هنری با بازی رنگ و نقش برگزار می‌شود و این بار هم با استقبال پرشور مخاطبان مواجه شد.

پویشی که با همکاری شرکت آب منطقه‌ای البرز به عنوان حامی اصلی اجرایی شده است و حضور مسئولان ملی و استانی در این رویداد حاکی از تاثیرات مثبت بسیاری‌ست که در مدت زمان کوتاهی از برگزاری آن به جا مانده.

تصاویری که با موضوع مصرف آب طراحی شده و با قلم‌های رنگی جان می‌گیرد لذت‌بخش‌ترین قسمت برنامه است که کوچک و بزرگ را به تکاپو وامی‌دارد.

حین اجرای پویش مطالب و سوالات چالشی کودکان به زبان ساده توضیح داده می‌شود. گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی پدیده‌های جهانی مشترکی است که تاثیرات آب‌و‌هوایی آن در ایران بسیار مشهود است.

خشکسالی و بحران جدی آب در کشور در سال‌های اخیر از جمله چالشی‌ترین موضوعات مورد بحثی است که نیازمند سنجش از جنبه‌های مختلف است. میزان مصرف خانگی، کشاورزی و صنایع در استان البرز به عنوان یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور از اهمیت خاصی برخوردار است.

ابتکار عمل پویش نجات قطره‌ها در دست دوست عزیزم؛ نسترن کیوان‌پور، مدیر مسئول پایگاه خبری هزار و یک‌ شهر است.

نحوه آموزش صرفه‌جویی در مصرف آب برای نسل جدید که آینده‌ساز این مرز‌ و ‌بوم کهن است از دغدغه‌های مشترک میان دوستداران محیط‌زیست است. زبان هنر همواره جذاب‌ترین شکل انتقال افکار است که با استفاده از حداقل امکانات و بیشترین بهره‌برداری معنوی از آن به اوج خود می‌رسد. هنر اعتلای اهداف غایی انسانی و بشر دوستانه ارزشمندی است که کوتاه‌ترین و سریع‌ترین پل ارتباطی میان انسان‌های جهان به شمار می‌آید.

اهمیت آموزش نکات کلیدی همراه با بازی و سرگرمی از جمله روش‌های پرطرفدار و جذّاب میان نسل پایه به عنوان پرچم‌داران عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی است که جز با مشارکت و همکاری فراگیر امکان‌پذیر نیست.

هر چند سرنوشت پویش نجات قطره‌های روز ۲۹ آبان با توجه به بارش مداوم باران پاییزی به پایان باز مختوم شد و برنامه اصلی اجرای نقاشی دیواری آن به زمان مناسب دیگری موکول شد اما بی‎تردید نقطه تلاقی پویشی با محوریت نجات قطره‌های آب و بارش نعمت خدادادی مهر تأییدی بر مسیر درستِ پیشِ ‌رو و به تعبیری قدردانی قطرات زلال باران از تمامی دست‌‌اندرکاران و مسئولان اجرایی آن بود.

حال و هوای دل‌انگیز این روز و همراهی قطرات باران خاطره‌ای ماندگار در اذهان حضار و کادر اجرایی پویش نجات قطره‌ها حک کرد که به سادگی قابل فراموشی نیست.

به امید آینده‌ای درخشان که با مدیریت صحیح تمام منابع طبیعی حاصل می‌شود. البته قطعا مسیر پیشِ ‌رو پر از فراز و نشیب است و عبور از ناملایمات جز با عزم راسخ و همکاری مسئولانه همه مردم و اقشار امکان‌پذیر نخواهد بود.