رنگ‌های دوست‌دارِ محیط زیست و آنتی‌باکتریال نیپون؛ یاریگرِ “پویش نجات قطره‌ها”

0
85

خانی نژاد– سه شنبه ۲۹ آبان ماه قرار بر این شد تا بعد از سی‌امین پویش نجات قطره ها به همت شرکت آب منطقه‌ای استان البرز و پایگاه خبری هزار و یک شهر به مدیر مسئولی نسترن کیوان‌پور و حمایت مالی شرکت رنگسازی نیپون پویشی دیگر در بوستان ایران کوچک برگزار شود. این بار با حضور مسئولانی که در اجرای این پویش مشارکت داشته‌اند.

همه امکانات مهیا شد و خبرنگاران دعوت شدند، غاقل از این که هوای کرج نیز با ذوق این که باران را چاشنی این پویش کند شروع به باریدن کرد.

با وجود دعوت از مسئولان شهری و استانی گویا کسی دغدغه اش آب نبود، بنابراین عده کمی از مسئولان در این پویش شرکت کردند.

معصومه گودرزی؛ مشاور امور بانوان شرکت مدیریت منابع آب ایران، دکتر زمانی؛ عضو هیات مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران، مریم مرادی؛ مشاور امور بانوان شرکت آب منطقه‌ای تهران، داود نجفیان؛ مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای البرز، مسعود محمدی؛ رئیس شورای اسلامی شهر کرج، رجحان سزاوار مسئول امور بانوان شرکت آب منطقه ای البرز، سینا علیدوست، رئیس گروه احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و چند تن از مدیران سابق مدیریت شهری کرج نیز حضور داشتند.

در این همایش دو کودک خردسال و با استعداد کرجی هم بودند؛ علیرضا رادفر نیا ۱۰ ساله که آثار نقاشی ارزشمند او با موضوعات محیط زیستی در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی حائز رتبه‌های برتر شده و روشا تائبی، کودک ۱۱ ساله که به نقاشی و تولید بشقاب‌های سرامیکی با ضایعات کارگاه‎هاي سراميك و سفال مي‌پردازد.

“پویش نجات قطره‌ها” از تیرماه ۱۴۰۱ با گروه هدف کودکان و نوجوانان و در محله حصارک بالا کلید خورد.

داود نجفیان مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای البرز؛ در حاشیه برگزاری این پویش گفت: «تصمیم‌های نادرست در بخش مسکن و ساخت‌و‌ساز باعث شده تا ۸۰ درصد از سرمایه آبی ما در بخش صنعت و شرب از دست برود.»

آب زیر زمینی استان از لحاظ کمی و کیفی از دست رفته است و گویا برای هیچ‌کس دغدغه نیست، هرچند کارهای بسیاری در بخش فرهنگسازی و مطالبه‌گری انجام شده اما اقدامات کافی نیست.

نجفیان گفت که تلاش نهاد تحت مدیریت او بر این است که مردم از مسئولان مطالبه کنند و مانع از اشتباهات آن‌ها شوند.  

او ادامه داد: «در برخی از کشورها مردم اجازه تصمیم‌گیری ناصحیح را نمی دهند، اما متاسفانه در بخش آب کشور کسی دغدغه‌مند نیست. وظيفه ماست كه جمعیت استان البرز را به مصرف بهینه آب حساس کنیم»

طبق گفته مديران در استان البرز ۲۹ سانتی‌متر فرونشست زمین داریم در حالی که استاندارد آن پنج سانتی‌متر است و این یعنی فاجعه.

نجفیان در خصوص جنس پویش گفت: «این رویداد به گونه‌ای است که در محلات و فضاهای مختلفی برگزار می‌شود و با شهرداری‌های مناطق مختلف کرج در ارتباط است.»

او ادامه داد: «فرهنگسازی در بخش آب با استفاده از مشارکت کودکان که نقش موثری در جامعه دارند و ایجاد فضای شاد پر هیجان از جمله موضوعاتی است که می‌تواند برای بهبود اوضاع محیط زیست و آب مفید باشد».

یکی از روش‌هایی که در ذهن کودکان باقی می‌ماند استفاده از نقاشی دیواری است که در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزش شهروندی می‌تواند فضای گپ و گفت دوستان با کودکان و مادرانشان را فراهم کند.

سینا علیدوست؛ رئیس گروه احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی نیز در جمع خبرنگاران نقش فرهنگ‌سازی را مهم ارزیابی کرد و گفتکه در بخش خانگی، صنعت و کشاورزی گام موثری برای حفظ و پاسداشت میراث آیندگان است.

رحجان سزاوار؛ مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای البرز نیز گفت: «با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای بانوان و اصلاح الگوی مصرف برای آنان سعی داریم در میان مادران که در بطن خانواده‌ها بیشترین مصرف‌کننده هستند، فرهنگسازی کنیم. که اگر آگاهی‌سازی صورت گیرد، مصرف بهینه محقق خواهد شد. از طرفی کودکان به لحاظ قوه یادگیری و هوشی که دارند نقش مهمی در فرهنگسازی ایفا می‌کنند.»

این مسئول اظهار امیدواری کرد که فرهنگسازی و انجام پویش در جوامع روستایی نیز تسری یافته و مصرف آب مدیریت شود.

پویش “نجات قطره ها” تاکنون در محله‌هایی مانند ترک‌آباد، حصارک پایین، ملک‌آباد، شهرک ذوب‌آهن، اکبرآباد و اسلام‌آباد انجام شده است.

اما تنها محدود به این محلات نشد. بلکه فرهنگسراها، سراهای محله، مهدهای کودک و مدارس استان البرز نیز به ما پیوستند. فرهنگسرای فردوسی، فرهنگسرای مهر، سرای محله گلشهر، فرهنگسرای شهدای حسین‌آباد، فرهنگسرای شهدای مدافع حرم، مدرسه حضرت خدیجه، مدرسه شهید غلامی، مدرسه شهید اوجانی، مهد کودک فرشتگان شهر و مرکز تجاری اداری ماندگار در عظیمیه در راستای فرهنگسازی مصرف بهینه آب بانیان این پویش را یاری کردند.

هم چنین یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین رویدادها در آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز برای کودکان مبتلا به معلولیت جسمی-حرکتی و اوتیسم برگزار شد که به دلیل استقبال مدیران مجموعه و مددجویان قرار بر این است برای سالمندان زن و مرد و هم‌چنین کهریزک تهران نیز به زودی رویدادی برگزار شود.

و اما رنگ‌های دیوارهای شهر که با نقاشی زیبا می‌شوند توسط شرکت رنگسازی “نیپون” با مدیریت سام صانعی تأمین می‌شود.

وحید باقرخانی؛ مدیر کارخانه رنگسازی نیپون که در همایش حضور داشت گفت که یکی از دغدغه‌های این شرکت محیط زیست است و در فعالیت‌هایی همچون کاشت درخت نقش مهمی داشته است.

باقرخانی ادامه داد: «شعبه ایران شرکت رنگسازی نیپون که در اصل ژاپنی‌ست، بزرگترین کارخانه رنگ خاورمیانه با مساحتی بالغ بر ۱۰ هکتار است. این شرکت در آسیا بزرگ‌ترین و در سطح جهان، دومین برند معتبر رنگ است که با سرمایه‌گذاری صد در صد خارجی ژانویه ۲۰۲۰ در اشتهارد افتتاح شد و دفتر مرکزی آن نیز در تهران مشغول به کار است.»

 نکته ای که توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد، نبود هیچ‌گونه فاضلابی در درون این شرکت است. طوری که حتی برای شستشوی مخازن رنگ نیز آب مصرفی را تصفیه کرده و در داخل شرکت استفاده می‌کنند و برای آبیاری درختان و محوطه شرکت نیز از همان آب تصفیه شده بهره می‌گیرند.

امیدواریم که مردم و مسئولان استان البرز دغدغه کمبود و بحران آب را جدی بگیرند و در زمینه مدیریت مصرف جدی‌تر عمل کنند، هرچند استمرار برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی دور از کلیشه برای فرهنگسازی و درگیر کردن مخاطب ضروری است.