مرگِ سالانه ۵۰ عابر به دلیلِ تردد در اتوبان

0
53

هزار و یک شهر – نشست خبری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز به مناسبت هفته حمل ونقل، رانندگان و راهداری با اصحاب رسانه روز سه‌شنبه؛ ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ در محل این اداره کل برگزار شد.

علی زندی‌فر در این نشست، توضیحاتی در خصوص عملکرد اداره کل راهداری البرز ارائه کرد و گفت: « ۲۰۲ پروژه با هزار و ۶۷۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد برای استان البرز در حال اجراست».

او با بیان اینکه در دور دوم سفر رئیس جمهور به البرز، ۲۸ پروژه راهداری افتتاح  و ۱۲ پروژه کلنگ‌زنی شد گفت: «اعتبار این ۴۰ پروژه مجموعا رقمی معادل هزار و ۶۳ میلیارد تومان است».

زندی‌فر در ادامه با اشاره به روکش آسفالت بیش از ۱۱۶ کیلومتر از راه‌های استان، گفت: علاوه بر این ۶۹ کیلومتر لکه گیری آسفالت، ۱۱۷ کیلومتر درز گیری و ۴۲ کیلومتر ساخت راه روستایی هم انجام شده است که برخی از این آسفالت ریزی‌ها برای نخستین بار پس از انقلاب صورت گرفته است.

او در بخشی دیگر از سخنان خود به کشته شدن سالانه ۵۰ عابر به دلیل تردد در عرض اتوبان اشاره کرد و گفت: «با نصب نیوجرسی، گاردریل و ترمیم پل‌های عابر پیاده امیدواریم این آمار با کاهش ۳۰ درصدی در سال آتی روبه‌رو شود».

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز ادامه داد: « ترافیک در شریان‌های اصلی استان البرز از جمله اتوبان کرج-تهران و کرج-قزوین، یک چالش جدی است و یکی از دلایل اصلی ترافیک در این مسیر نبود امکان عملیات عمرانی به دلیل تردد بالا است».

او در خصوص موضوع سیل اخیر جاده چالوس و لزوم ایمن‌سازی کامل این مسیر برای پیشگیری از حوادث مشابه نیز افزود: «برای جبران خسارات و ایمن‌سازی کامل به ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که جذب این اعتبار طی یک سال ممکن نیست. اما با شروع مرحله به مرحله ایمن‌سازی در حال جذب این اعتبار هستیم».

زندی‌فر افزود: «یک قراردادِ ۶۵ میلیارد تومانی برای ایمن‌سازی محدوده خوزنکلا منعقد شده است. بودجه مورد نیاز برای ایمن‌سازی چهار پل آسیب دیده نیز اخذ شده است».

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز ادامه داد: «یکی از مشکلات ما سرقت تجهیزات است. گاهی یک متر کابل تجهیزات روشنایی به سرقت می‌رود. اگرچه کابل ارزش چندانی ندارد اما برای بازگرداندنِ روشنایی باید ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کرد. نرده‌های پل‌های عابر پیاده هم مدام به سرقت می‌رود در حدی که فاصله نصب تا سرقت مجدد به یک روز هم نمی‌رسد. برای پیشگیری از این شرایط، حتی پایش پهپادی هم در دستور کار قرار داده‌ایم تا در نقاطی که خطر سرقت وجود دارد گشت‌زنی کند».

زندی‌فر در پایان سخنان خود به بحث دو طبقه شدن آزادراه کرج-تهران نیز اشاره کرد و گفت: «دو گزینه برای این مسیر مطرح بود؛ یکی تونل و دیگری احداثِ طبقه فوقانی که طرح تونل به دلیل نیاز به تجهیزات رد شد. در حال حاضر گزینه دوم مطرح است. اجرای این طرح نیز اقدام دشواری نیست. مطالعات طرح جدید انجام شده و با تأمین اعتبار اجرایی می‌شود».