پویش نجات قطره‌ها مهمانِ پایگاه ضمیمه شهید حاجی‌زاده

0
81

لیلا خانی‌نژاد هوا سرد است و به عادتِ همیشه قبل از برگزاریِ پویش، ابرهای سیاه تمامِ آسمان را فرا گرفته و از صبح باران نم‌نم می‌بارد. دو دِل هستیم که برنامه را کنسل کنیم یا نه. ولی از مرکز بهداشت تماس می‌گیرند که بچه‌ها و والدین آمده‌اند و مشتاقانه منتظرند. تعدادشان نسبت به بارهای قبل کم‌تر است اما به احترامِ همان بچه‌های خُردسال، به مرکز می‌رویم.

اینجا پایگاه ضمیمه شهید حاجی‌زاده؛ مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج است که در بخش‌های مختلفی به اهالی محله حصارک و شاهین‌ویلا خدمت‌رسانی می‌کند.

این پایگاه که پنج مراقب و واکسیناتور دارد، خدمات متعددی از بدو تولد تا سالمندی به افراد ارائه می‌دهد.

پیش از شروعِ پویش و برگزاری کارگاه آموزش مصرف بهینه‌ی آب با بچه‌های خُردسال محله، با مسئولان مرکز به گفت‌وگو می‌نشینیم.

ناهید زارعی؛ مسئول واحد جوانی جمعیت، بهداشت مدارس و سلامت خانواده می‌گوید طرح تحول سلامت درحوزه بهداشت  از١٥ ارديبهشت٩٣كليدخوردکه  براساس آن تعدادپايگاهاي سلامت افزايش پيدا كرد تادسترسي مردم به خدمات بهداشتي تسهيل شود افراد پس از مراجعه‌ به پايگاه سلامت وانجام مراقبتهادرصورت نياز توسط مراقبين سلامت به كارشناسا ن تغذيه ،روان وپزشك ارجاع ميشوند تابررسيهاي دقيقترصورت گيرد.

او راجع به دیگر آموزش‌های ارائه شده در این مرکز توضیح می‌دهد و می‌گوید: «ترویجِ ازدواج سالم، مشاوره‌های فرزندآوری، جوانی جمعیت و آموزش‌های موثرِ در دوران بارداري وكلاسهاي آمادگي براي زايمان ميگويد.مراقبتهاي دوران بارداری، از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در این مرکز انجام می‌شود.»

زارعی با بیان اینکه مراقبت‌ از مادران در تمام دوران حاملگی و پس از زایمان به خوبی انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: «هم‌چنین مراقبت از کودکان، غربالگری بانوان برای تشخیص سرطان دهانه‌ی رحم و پستان نیز در مرکز انجام می‌شود.»

البته مرکز بهداشت از گروه سنی سالمندان هم غافل نشده است. چک کردن دیابت، فشار خون یا حتی سرطان‌های مختلف مثل روده برای سالمندان انجام می‌شود.

از زارعی راجع به میزان مراجعه مردم می‌پرسم. می‌گوید: «در حال حاضر ۲۰ هزار نفر تحت پوشش این پایگاه هستند که رقم خوبی است اما برای فراگیری بیشتر خدمات در محله نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم».

او هم‌چنین از پویش دیابت و فشار خون که از تاریخ ۲۰  آبان ماه آغاز شده و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه دارد خبر می‌دهد.

روندِ پیریِ جمعیت نگران‌کننده است

فریده قادری؛ کارشناس سلامت باروری و جوانی جمعیت نیز در ادامه به برنامه‌های جوانی جمعیت و حساسیت این موضوع تأکید می‌کند و می‌گوید: «مهم‌ترین اقدامی که در این زمینه انجام می‌شود، ایجاد فضای لازم برای رسیدن به افزایش جمعیت است؛ چرا که سرمایه‌ی انسانی بسیار مهم است و اگر مورد تهدید قرار گیرد، یک تهدید جدي براي آينده خواهد بود».

او ادامه می‌دهد:  «٣٠ ارديبهشت مصادف با روز ابلاغ سياست‌هاي كلي جمعيت از سوي مقام معظم رهبري به عنوان روز ملي جمعيت اعلام شد. یکی از دلایل اصلی نامگذاری این روز نیز روندِ نگران‌کننده‌ی پیریِ جمعیت است که در حال حاضر بین ۸ تا ۱۰ درصد است».

قادری با بیان اینکه گیلان پیرترین استان و سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان هستند، می‌گوید: «چشم‌انداز پیری جمعیت فاجعه است و اگر با همین روند پیش برود به ۳۰ درصد خواهد رسید و از هر چهار نفر یک نفر در شهر سالمند خواهد بود. به طوری که چهره‌ی شهر تغییر خواهد کرد و طی ۲۰ سال آینده، بیشتر جمعیتِ کشور که خدمات می‌گیرند سالمند خواهند بود».

در عین حال، فریده قادری به این موضوع اشاره می‌کند که با توجه به پیک جمعیتیِ دوره‌ی جوانی و میانسالی، پنجره‌ی جمعیتی باز شده و نیاز به فرهنگسازی است که بتوان از این پنجره‌ی جمعیتی نهایت استفاده را کرد.

او ادامه می‌دهد: «نرخ ناباروری در حال حاضر ٢٠ درصد است؛ ۴۰ درصد عامل زنانه، ۴۰ درصد مردانه، ۱۰ درصد زوج و ۱۰ درصد بدون دلیل علمی شناخته‌شده. به همین دلیل بهتر است سریع‌تر این موارد شناسایی شود تا زمان کافی برای اقدامات درمانی پس از تشخیص وجود داشته باشد».

قادری در پایان اضافه می‌کند: «متاسفانه بر اساس آمار مستندِ موجود نرخ باروری به یک و زیر یک رسیده است؛ این در حالی‌ست که در دهه‌ی ۷۰، این عدد ۶.۹ بود. همین آمار حساسیتِ بالای توجه به فرهنگسازی در این حوزه را بیش از پیش نمایان می‌کند».

پویش نجات قطره‌ها به همت پایگاه خبری هزار و یک شهر و شرکت آب منطقه‌ای البرز انجام می‌شود و حامی این رویداد شرکت رنگسازی نیپون است.