مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز: آزادسازی حریم رودخانه ادامه دارد

0
67

هزار و یک شهر– نشست خبری مدیرعامل آب منطقه‌اي البرز روز دوشنبه؛ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ با محوريت اقدامات و عملكرد اين نهاد و پاسخ به سوالات خبرنگاران برگزار شد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز در آغاز جلسه با اشاره به استمرار خشکسالی و پدیده تغییر اقلیم و ضرورت تغییر نگاه اجتماعی به مقوله مصرف و مدیریت آب در کشور گفت: برای عبور از پیامدهای این وضعیت امروز البرز به کارگاه پروژه های تامین آب و تغذیه سفره های زیر زمینی تبدیل شده است.

داوود نجفیان گفت: با پیگیری های به عمل آمده طی ۲ سال اخیر سهمیه آب استان البرز از سدهای کرج و طالقان ۲ برابر شده که برای جذب این سهمیه پروژه های عمرانی آبرسانی فراوانی در قالب رینگ سراسری و جامع آب استان تعریف کرده ایم.

او ادامه داد:  با وجود تنش آبی،  استان البرز توانست با توسعه زیر ساخت ها گام موثری در تامین آب شرب مردم بردارد و پروژه ها در این زمینه یکی پس از دیگری تکمیل و بهره برداری می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: برای تامین آب شرب تمام ساکنان استان، پروژه رینگ سراسری آب در این استان عملیاتی شده که امسال با تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان ۲ پروژه تامین آب استان آغاز شده است.

پروژه انتقال آب از نظرآباد به سمت اشتهارد به طول ۴۰ کیلومتر یکی از پروژه های عمرانی است که اجرایی شده و تاکنون ۱۴ کیلومتر لوله گذاری انجام شده است. با اجرای این پروژه زمینه جذب ۲۵ میلیون متر مکعب آب سد طالقان تا سال ۱۴۳۰ برای البرز فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: در جریان سفر ۱۸ فروردین ماه امسال رییس جمهور  به استان البرز ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب  این استان  اختصاص یافت که  این اعتبار نقش موثری در اجرای بخشی از پروژه های آبرسانی از جمله رینگ غربی استان دارد.

او گفت: چندین پروژه شامل احداث خطوط انتقال آب، تصفیه خانه و سایر زیر ساخت ها در اجرای رینگ سراسری آب البرز تعریف شده که به تدریج اجرا و بهره برداری می شود.

نجفیان  تاکید کرد: به رغم تنگناها  اتفاقات خوبی در بخش آب استان رخ داده است که پروژه های مهم تغذیه مصنوعی، ساخت  تصفیه خانه ها، رینگ سراسری و افزایش ۲ برابری سهمیه آب شرب از مهمترین این اقدامات است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت:  امروز موضوع آب فرا سازمانی است و مجموعه حاکمیتی در این بخش با  وزارت نیرو  همراهی گسترده ای دارد.

وی با بیان اینکه در شرایط کم آبی کنونی بدون همراهی رسانه ها نمی توان فرهنگسازی عمومی انجام داد، تاکید کرد: در زمان حاضر بخش اجتماعی آب  مهمتر از بخش فنی و مهندسی آن بوده و اعتقاداریم در شرایط  کنونی کشور موضوع آب چالش اجتماعی،  سیاسی و اقتصادی است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با بیان اینکه امروز موضوع آب بین المللی  بوده و  یکی از اصلی ترین وجهه زیست محیطی به شمار می رود، گفت: برای عبور از این شرایط باید با نگاه ملی و اجتماعی به این مقوله توجه ویژه داشت. هر سال در بخش آب چالش هایی وجود دارد چراکه امروز منطقه و جهان تحت تاثیر تغییر اقلیم قرار گرفته است .

نجفیان با بیان اینکه ضعف پوشش گیاهی نیز بر مشکلات افزوده است ، گفت : این شرایط سبب شده تا کمترین بارش  به سیلاب  مخرب تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با اشاره به اجرای طرح های آبخوانداری برای مهار سیلاب ها در استان گفت: پروژه آبخوانداری فردیس از جمله پروژه هایی است که  در جریان سیل اخیر توانست ۹ میلیون متر مکعب سیلاب را مهار و به سفره های زیر زمینی تزریق کند. همچنین پروژه آبخوان کردان ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب را به سوی سفره های زیرزمینی روانه ساخت .

نجفیان بابیان اینکه تکمیل و اجرای پروژه های متعدد  آبخوانداری با جدیت در البرز دنبال می شود، گفت : پروژه تغذیه مصنوعی  کرج یکی از برنامه های محوری استان البرز است که امسال عملیاتی می شود. پروژه های تغذیه مصنوعی فشند کردان و فردیس به اتمام رسیده است و آماده بهره برداری هستند.

وی تاکید کرد: اگر در طول سال بارندگی استمرار یابد البرز ظرفیت ذخیره سازی سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب سطحی و سیلابی را دارد.

تراز سدهای البرز منفی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به کاهش بارندگی ها گفت : اکنون تراز آبی سد کرج نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد منفی است؛ پارسال در این برهه زمانی ۱۴۲ میلیون متر مکعب آب داشتیم اکنون ۱۰۹ میلیون متر مکعب  است؛ سد طالقان سال گذشته ۲۵۵ میلیون متر مکعب بود اما  اکنون به مراتب کاهش پیدا کرده  است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز ضلع دیگر کم بارشی را تهی شدن سفره های زیر زمینی دانست و گفت: در شرایط کنونی ۹۰ درصد ذخایر آبی زیر زمینی استان و کشور مصرف شده است که  فقر گیاهی سبب شد تا بارش ها کمتر جذب سفره های زیر زمینی شود و به صورت سیلاب های مخرب از دسترس خارج شود.

نجفیان گفت: بارش های اخیر البرز در ۱۴ سرشاخه رودخانه ای این استان خسارت به بار آورد و حجم رسوبات را بالا برد هرچند که تلفات انسانی نداشتیم.

او با بیان اینکه آبخوان ها مربوط به نسل های آینده است، افزود: هر کشور باید بر اساس استاندارد تا ۴۰ درصد از ظرفیت های آبی خود استفاده کند اما ما در کشور  تا ۹۰ درصد از  ظرفیت آب های زیر زمینی استفاده شده است . سرانه مصرف آب در کشور ما ۲۵۰ لیتر است اما در دنیا ۱۱۴ لیتر میباشد و ما با این شرایط به نسل آینده بدهکار هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با بیان اینکه وزارت نیرو و متولیان به تنهایی هیج تاثیری برای مصرف بهینه آب ندارند، گفت: انتظار می رود مردم با فرهنگسازی در این زمینه پای کار بیایند و در کاهش مصرف آب به متولیان کمک کنند.

او ادامه داد: در برخی مناطق کشور سرانه آب حتی به ۴۰ لیتر نمی رسد اما در برخی مناطق مانند تهران بیش از ۳۰۰ لیتر در روز است .

فرونشست زمین در البرز جدی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز، شیب تند فرونشست زمین را از مخاطرات تهی شدن سفره های زیر زمینی در این استان و کشور دانست و گفت : میزان فرونشست زمین در برخی مناطق البرز بالا است که باید این خطر را جدی گرفت .

وی تاکید کرد: اگر آبخوان ها به همین روال استفاده شود شاید تا ۱۵ سال آینده هیچ رمقی نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با اشاره به  طرح های در دست اقدام برای تامین آب استان گفت: طبق برنامه ریزی باید تا سال ۱۴۰۵ حدود ۱۳۵ میلیون مترمکعب آب  از سفره های زیر زمینی استان برداشت کنیم.

نجفیان نصب کنتورهای هوشمند آب بر روی چاه ها و انسداد چاه های غیر مجاز را از مهمترین برنامه های شرکت آب منطقه ای البرز برشمرد و گفت:  انتظار می رود با همراهی سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان بتوانیم در ۲ بخش کشاورزی و صنعتی اقدامات لازم برای کاهش مصرف آب انجام دهیم.

او با بیان اینکه در زمان حاضر بخشی از پساب شهرک های صنعتی استان البرز از دسترس خارج می شود ،گفت :به عنوان مثال روزانه چهار هزار متر مکعب آب از شهرک صنعتی اشتهارد بدون استفاده به هدر می رود.

طرح سازگاری با آب جدی گرفته شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: تمام دستگاه های اجرایی با همراهی مردم باید طرح سازگاری با آب را جدی بگیرند و در این عرصه ضمن مصرف بهینه ، استفاده از فناوری ضروری است.

وی تاکید کرد: جمعیت کشور باید در این شرایط خشکسالی به مقوله آب و کم آبی حساسیت به خرج دهد و آن را جدی بگیرد.

آزدسازی حریم رودخانه ها ادامه دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با بیان اینکه برخی  در بحث آزاد سازی حریم رودخانه به ما خرده می گرفتند، اظهار داشت: سیل اخیر نشان داد که باید بستر رودخانه ها از ساخت و سازهای غیر مجاز خالی شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته به صاحبان پنج رستوران در حاشیه رودخانه کرج هشدار داده شد، گفت : این افراد هشدارها را جدی نگرفتند اما در جریان سیل اخیر دو رستوران آنها از بین رفت. تاکنون ۳۵ درصد طرح آزاد سازی حریم رودخانه کرج انجام شده و این طرح با جدیت ادامه دارد.

نجفیان در پایان گفت: برای تامین آب شرب مردم و پیشگیری از مخاطرات آزاد سازی حریم رودخانه ها  را دنبال می کنیم.